tisdag 3 december 2019

Stories_of_Amie:Om julen: Julfilmer

Som ni kanske har märkt så har jag nu dem senaste två dagarna sett och skrivit om julfilmer!
Skrivit lite kort om dem och vad jag själv tycker om dem!
Nu är det dags för: Astrid Lindgrens jul!
Vad kan man säga om denna film?
Eller film och film, det är små filmklipp ifrån Astrid Lindgrens filmer så som:

 Emil i Lönneberga: Emil bjuder hem fattighjonerna på det stora Tabberaset och den hemska kommandoran fastnar i Emils vargfälla.
Har alltid älskat Emil i Lönneberga. Den busiga Emil som egentligen bara vill vara snäll men har lite otur. Massor av snö, vacker och mysig inredning och fullt av god julmat! Mysigare än så kan det väl ändå inte bli? Eller?
 Maddicken på Junibacken, oj oj, vilken underbar miljö. Ett hus fyllt av vackra dekorationer, härliga juldukar, söta flickor i fina klänningar och röda rosetter i håret. Junibacken, vad kan man säga om Junibacken? Ett drömhem för den lilla inredningsnörd jag är.
Vad händer i denna lilla filmsnutt? Maddicken vill ge hennes vän Abbe något riktigt fint!
Vad får han? Jo, vill ni veta det så får ni titta på filmen själv...förutsatt att ni redan inte vet. Eller så tittar ni bara ändå!
 Kajsa Kavat! Söta lilla fattiga Kajsa Kavat som bor tillsammans med hennes mormor. Då Kajsas mormor blir sjuk så hjälper Kajsa henne genom att stå på julmarknaden för att sälja karameller. Det enda som Kajsa önskar sig är den vackra dockan hon ser i ett skyltfönster. Får Kajsa denna docka i julklapp av hennes mormor? För att få veta det, titta på filmen!
Föräldrarlösa Pippi Långstrump, eller föräldrarlösa och föräldrarlösa Pippi, dumt att säga med tanke på att hennes pappa finns ju på hans skepp i Söderhavet. Jag har alltid älskat Pippi Långstrump och hennes upptåg tillsammans med hennes vänner Tommy och Annika! Men julfilmen med Pippi som handlar om julen är min absoluta favorit del av många olika anledningar. Drivis med snö, hennes underbara och fina tröja, hennes alldeles för långa halsduk som hon ger till hästen Lilla Gubben. De egen gjorda skridskorna, trädet med alla julklappar. Pepparkaksbaket tillsammans med hennes söta lilla apa Herr Nilsson. Ja, vad mer kan jag säga än att se den om du inte redan har gjort det.

Så vad tycker jag om Astrid Lindgrens jul? Ett måste att se innan jul, för att förhöja julglädjen i kroppen. Man skrattar lite, ler en hel del, man njuter av gamla barndomsminnen och man önskar i att man var barn igen....i alla fall jag....i bland.

Bara för att nämna några av dessa små filmsnuttar i denna ultimata julfilm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar