söndag 1 december 2019

Stories_of_Amie: Om julen: Julfilmer 1-24

Jul, jul, strålande jul...snart står julen för vår dörr.  Vintermörkret har lagt sig, dagarna blir korta och kvällarna långa. Tända ljus, mysiga filtar, varma strumpor och varför inte en bra julfilm på TV?
Idag tänkte jag rekommendera den svenska julfilmen, men några av Sveriges skådespelar elit!
Idag tänkte jag skriva om: Tomten är far till alla barnen!

Tomten är far till alla barnen!






Handling:
Sara bjuder in sina tre tidigare män, deras nya fruar och deras nya barn att fira julafton tillsammans. Sara lever idag tillsammans med psykologen Janne. Denna jul firar dem tillsammans allihopa för att alla barnen skall gå uppleva en äkta jul tillsammans med sina föräldrar. Med en del sprit innanför västen råkar Janne av misstag  avslöja för en av gästerna - Rita att han låtit sterilisera sig utan att berätta det för Sara, som i sin tur inget högre önskar än att få barn med Janne. Det tar inte lång tid innan alla på festen känner till Jannes lilla ingrepp. Alla utom Sara. Vid middagen avslöjar Sara strålande den glada nyheten: hon är gravid! Janne ska äntligen bli pappa. Hon väntar deras kärleksbarn!

Vad tycker jag om denna film?

Jag minns första gången jag såg den. Jag skrattade ett flertal gånger åt dessa människor och deras livsöden. En sådan typisk svensk julafton, eller varför inte midsommarafton. Så fort svensken får lite för mycket sprit under västen så spårar denne ur. Filmen är underhållande, men på vissa ställen lite långtråkig. Men allt som allt är det en underbar, rolig och mysig film som får en att drömma om en stor familje jul med dans runt granen.

Skådespelare: Peter Haber, bröderna Dan och Anders Ekborg, Katarina Ewerlöf, Jessica Zanden bara för att nämna några.

Regissör: Kjell Sundvall

Filmen hade biopremiär: Den 26 november 1999!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar