torsdag 12 december 2019

Stories_Of_Amie:Om julen: Julfilmer


Ensam hemma: Åttaåriga Kevin blir kvarglömd hemma när hans stora familj åker på semester till Paris över julhelgen. Under tiden som de är borta kommer två klumpiga inbrottstjuvar -Marv och Harry. Kevin får själv försöka se till att deras inbrottsförsök misslyckas- Kevin är nämligen inte så lätt att lura.

 Filmen hade premiär här i Sverige den 14 december 1990.
Regissör: Chris Columbus.
Skådespelare: Macaulay Culkin, Joe Pesci, Daniel Stern, John Heard och Catherine O*Hara

Vad tyckte jag/ tycker jag om filmen:  När jag var barn, var väl förmodligen 11 år då jag såg den första gången för jag var inte på biopremiären 1990 så jag måste ju ha sett den 1991 första gången. Och vad jag kan komma ihåg från den gången så tyckte jag om filmen. Den var ju jätte rolig. Jag minns att jag skrattade så jag fick ont i magen av vissa scener.
Idag så många år senare så tycker jag fortfarande att den är bra, en julfilm jag alltid måste titta på. Jag skrattar kanske inte lika mycket längre men jag blir road av den i alla fall.  Jag blir däremot irriterad i dag på hur dem vuxna i denna familj beter sig. Hur elaka dem är mot Kevin egentligen.
Jag funderar fram och tillbaka varje gång hur man som förälder kan glömma sitt barn. Att man inte kontrollerar själv en sista gång innan man åker. Istället för att låta någon annan räkna alla barn.
Men, men, det är en film och skulle de inte gå till så här så hade det inte blivit en film.

Bilder lånade från: Google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar