tisdag 30 juli 2019

Dagbok: Tisdag 2019-07-30

Fotot taget i Botaniska trädgården i Göteborg sommaren 2019

Natten till idag så sov jag på soffan, bäddade ned mig med kudde och täcke. Fönstren öppna bara för att få känna väderomslaget hela natten.
Oj, så gott jag sov. Härligt att äntligen få sova utan att vakna att man svettas floder. Slippa känna hur täcket klibbar, håret som klibbar i nacken och det bara inte går att sova på grund av värmen.
Men natten till idag så var det helt underbart att sova. Hade dock svårigheter att somna, men när jag väl vandrade över till drömmarnas land så sov jag sedan som en stock,
Välbehövligt måste jag säga. Jag har under denna värme bölja vaknat flera gånger under natten, men i natt så sov jag i ett streck.
Så himla underbart. När jag vaknade upp så var vardagsrummet riktigt kylslaget och jag drog upp täcket upp till hakan. Täcke och täcke är väl dumt att säga, jag har ett påslakan som täcke. På somrarna kan man inte ha täcke.
Efter en lugn frukost vid TV:n (!!!) och något avsnitt av sista säsongen av "Orange is the New Black" en varm och härlig dusch så tog jag bussen för att åka och träffa syrran.
Under bussfärden så lyssnade jag på min favorit podd, eller den enda podd jag lyssnar på: "Berghagen och Tess" - åh dessa underbara och ljuva kvinnor. Lyssnade på gamla avsnitt då jag missat så många och ville lyssna igen några avsnitt innan jag börjar på dem senaste. Jag bara älskar att lyssna på deras podd. Dem är jordnära, roliga, är lätta att lyssna på. Jag skrattar med dem och gråter tillsammans med dem. Har ni inte lyssnat på dem än så gör det, jag rekommenderar dem skarpt.
Kramkalas med syrran när vi träffades, gick till Espresso House. Som jag skrev i tidigare inlägg så fikar jag och min syster varje gång vi träffas, och fikar vi inte så lunchar vi och fikar efteråt. Slår aldrig fel. Alltid samma sak, alltid samma frosseri men alltid samma galenskap och kärlek och härliga samtal. Att få äran att ha en syster i ens liv ( och jag har många, biologiska och icke )...ja det är en välsignelse. Och att ens syster är ens bästa vän gör ju inte saken värre ...eller säger man bättre? Men i alla fall.
Dessa stunder tillsammans med denna underbara människa är prislösa, en ära och efterlängtade.
Älskar henne så, fast hon en gång i tiden, när vi var barn, så kunde hon verkligen reta gallfeber på mig när vi var i skolan. Hon ville ju "alltid" hänga med mig på rasterna. Vart jag än vände mig så var hon där. Hon skulle alltid sitta i mitt knä och mysa en stund innan vi skulle skiljas åt för att rasten var slut. Hon vägrade resa på sig. Lyckade jag få henne på benen, så var det mina ben - inte hennes. Då låste hon fast sig på mina ben i stället. Ibland om jag inte minns fel så fick jag följa med henne till klassrummet innan jag kunde gå till mitt klassrum.
Tänk, hur det kan bli. Det som man en gång tyckte var fruktansvärt jobbigt och pinsamt när man var barn/ung är det som får en att le idag.
Sådan kärlek mellan två människor. Så stark och så ren och skär. Även om jag tyckte det var jobbigt då så var det ändå lite mysigt att vara så älskad! Bra för självkänslan kan man ju säga.
Detta minne pratade vi om idag.
Efter ett par mysiga timmarna tillsammans så skildes våra vägar. Kuskade bussen hem till familjen och hon till jobbet. Väl hemma så springer jag på hennes sambo i hallen. Så idag har varit en riktig mysdag.
Nu blir det några eller något avsnitt av TV-serien "The Good Wife" innan det är dags för att nanna kudden.
Det är en ny dag i morgon, en dag som skall fyllas med att tvätta, städa ( om jag orkar ) träffa min fina vän/granne/föredetta kollega.
Fullbokat schema hela veckan. Skall även höra av mig till en annan tjej som vill ta en fika, hinner nog inte med det denna vecka, så får se till att klämma in den fikan med henne i nästa vecka i stället. Hoppas hon kan då!
God natt kära läsare, hoppas ni haft en bra tisdag. Det har i alla fall jag...synd bara att lediga dagar går så himla fort!
God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar