måndag 19 augusti 2019

Stories_of_Amie: Om hösten: Skolstart.


Idag började skolan igen efter det långa sommarlovet. En pigg, nervös men ändå en väldigt glad 12-åring väcktes klockan sju i morse. Han "hoppade" nästan ur sängen. Är så tacksam att han är så pigg och lätt väckt på morgonen fortfarande. Hoppas att det för alltid kommer att vara så, att han "hoppar" ur sängen på en gång när man väcker honom, så man slipper springa fram och tillbaka och tjata på honom om att kliva upp. Vill verkligen inte att våra dagar skall börja med tjat, det blir så fruktansvärt tråkigt då!
Frukost plockades fram med dunder och brak i köket, medan jag själv gick runt och försökte hålla mig vaken, så  fruktansvärt trött och så himla ny vaken och hade knappt koll på mig själv. Så det är skönt att han skötte sig själv. Efter frukosten skulle håret fixas, vax och pill för att få hans vilda hår att ligga snyggt hela dagen.
Han börjar bli så stor. Min lilla pojke. Min vackra lilla gosse.
Tittade på gamla bilder på honom igår, på små videosnuttar då han stod vid tv.n och tittade på Teletubbies, åh dem fruktansvärda Teletubbisarna. Hur han sjöng med till musiken, ropade på Poh/Pho som var hans favorit.
Jag saknar verkligen den tiden, då han var liten och upptäckte världen. Allt var roligt, läskigt och spännande. Saknar absolut inte Teletubbies perioden men jag saknar små barnstiden.
Isaac stod bredvid mig och tittade på dessa gamla bilder och dessa filmsnuttar på honom, han skämdes till tusen över sitt yngre jag. Men han små skrattade lite åt sig själv ändå.

Nu vid skrivandets stund så är han i skolan, han gick före åtta och lovade mig att ringa när han kom fram till skolan. Vilket han gjorde. Man hörde på honom att han var nervös, för han ställde en miljon frågor om vad jag gjorde. Jag stod där med ett badlakan virat om min kropp då jag hade duschat direkt när han lämnade hemmet. Frös gjorde jag men jag kunde inte stressa på honom. Var ju tvungen att stå där och vara pedagogisk och peppa honom att gå in i skolan och bara slappna av.
Ja, jag glömde ju berätta för er, han börjar ny skola idag. Vilket gör det hela mer nervöst och spännande och kanske lite läskigt för oss båda två.
Tyvärr så kommer jag inte vara hemma när han kommer hem från skolan, jag kommer inte få vara med och höra hur dagen har varit. För när han slutar så är jag tvungen att ta mig till jobbet. Eller tvungen och tvungen, jag skall jobba idag. Absolut inget tvång...eller....
Ja, det här med att jobba är ett helt annat ämne som jag kan prata om hur länge som helst. Ett hett ämne.
Men i alla fall, i dag startade höstterminen och därmed är vi tillbaka till verkligheten, tillbaka till rutinerna igen. Ett kärt återseende och även ett hatfullt återseende då jag avskyr krav och rutiner!

Och med det avslutar jag dagens blogginlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar