onsdag 4 september 2019

Stories_Of _Amie om: New York

Jag skrev i ett tidigare inlägg om en resa som jag skulle vilja genomföra, en mat och vin resa till Toscana. Nu har jag suttit och spånat på en resa till som jag skulle vilja genomför någon gång i livet. Eller i alla fall in mina drömmar. En svårare och mycket dyrare resa. Men drömma kan man ju göra och det skall man göra. Man vet ju aldrig.
Denna gång styr vi kosan över Atlanten...närmare bestämt till United States of America!

New York, New York...The Big Apple!

Det första jag skulle göra om jag en dag skulle befinna mig i New York, det är att ta mig till Central Park. Central Park är en plats jag drömt mig bort till många gånger.

 Central Park är Parkernas Park. Välkommen till en  3.4 kvadratkilometer lummig grönska, nerkilad mellan Skyskrapor och avenyer på övre Manhattan.
Parken är så stor att man kommer nog att häpnas när man ser den, för det sägs att man kan gå i timmar utan att komma till den andra sidan. Men vem säger att man inte kan gå vilse och hitta egna små stigar och finna sina egna små smultronställen. Eller så följer man folkmassorna bara eller hästkärrorna på Park Drive.

"Onödig fakta om Central Park"

1) Det finns  26 000 träd i parken.
2) Fler än 200 olika fågelarter.
3) Antal bänkar man slå sig ned på: 9000 stycken.
4) Bollplaner: 26 stycken.
5) Cirka 30 miljoner människor besöker parken varje år.
sist men inte minst: Det är förbjudet att förtära alkohol inne i parken.




Inne i parken finns det en speciell plats jag skulle vilja besöka. Den som känner mig och vet vad som finns att besöka i Central Park kan ju svara på en gång. 1, 2, 3.... Strawberry Fields.


Som det trogna Beatles fan jag är så är detta en plats jag bara måste besöka en dag, bara för att lägga en blomma och tända ett ljus. Och sända denna fantastiska, kanske lite galna och kanske lite knäppa man en kärleksfull tanke.
Strawberry Fields  är en 10.000 kvadratmeter stor del av Central Park. Den är tillägnad Beatlesmedlemmen John Lennon som mördades utanför sin bostad i Dakota Building som ligger i närheten. Platsen formgavs av Central Parks chef över landskapsarkitekterna Bruce Kelly och den i den invigdes  den 9 oktober 1985 på John Lennons födelsedag, den invigdes av hans änka Yoko Ono.
Yoko Ono tillsammans med hennes och John Lennons son Sean Lennon.
Ingången till minnesplatsen ligger vid West 72nd Street, mitt över Dakota Building. Platsen är triangelformad och dess centrala plats är mosaikbelagd. Mosaiken är av sjösten gjord av portugisiska hantverkare. Den är en kopia av en mosaik som tagits fram i Pompeji med ordet Imagine adderat i mitten.  Längs mosaikens kanter står bänkar som är donerade till minne av andra personer. Yoko Ono donerade en miljon dollar till minnesplatsen och dess framtida underhåll.


Ett annat måste, när man ändå är i New York är ju att stanna vid denna trappa och fotografera lite. Känner ni igen den? Det är väl klart, det är nog ganska många som känner igen den. Trappan upp till " Carrie Bradshaws lägenhet" i Sex and the City. Man är ju ett troget fans av denna serie. Har hela serien på dvd och de två filmerna.  Vart ligger denna lägenhet då? Jo, den ligger i West Village, 66 Perry Street ( Between Bleecker and West 4 th )

Liberty enlightening the world:


Frihetsgudinnan / Statue of Liberty känns ju även det som ett måste att besöka om man ändå är i närheten! Frihetsgudinnan finns på Liberty Island vid Hudsonflodens utlopp sydväst om Manhattan. Frihetsgudinnan är ett av New Yorks och USA:s kännetecken. Miljontals besökare varje år.
Frihetsgudinnan invigdes den 28:e oktober 186 och var en gåva till USA från " det franska folket" som en symbol för att fira hundraårsminnet  av USA:s självständighet. Genom åren har statyn även kommit att symbolisera frihet och demokrati.

Det finns miljontals sevärdheter i denna stad, staden som aldrig sover. Och det kanske den inte gör heller, jag vet tyvärr inte för jag har tyvärr aldrig varit där. Men listan på vad jag vill uppleva den dagen jag har New Yorks mark under mina fötter.
Här kommer en liten lista:
* Empire State Building
* Rockefeller center
* Metropolitan Museum of Art
* 9/11 Museum
* Grand central Station
och mycket mer. Som sagt listan kan bli lång. Jag hoppas för allt i världen att jag en dag står där och beundrar Frihetsgudinnan, vandrar genom Central Park hand i han med min älskade.


Fakta Källor: Wikipedia
Bild källor: Pinterest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar