onsdag 4 september 2019

Stories_Of_Amie om: Toscana

Jag har sedan många år tillbaka velat resa till Toscana, Italien. Skrev ett arbete om Toscana i skolan tillsammans med min svägerska. En mat och vin resa till Toscana skrev vi om. Och redan då föll jag pladask för detta vackra land, denna otroligt vackra stad/region i Italien. Detta böljande och vackra landskap. Som taget ur en dröm, en saga.
När jag tänker på Toscana så ser jag detta framför mig: vit/rödrutiga dukar med levande ljus, glada röster, glas som klirrar, klassisk musik, vindruvor, goda ostar, lufttorkad skinka, meloner, pasta, gelato, vackra kyrkor och vackra ruiner.
Allt detta som man får se i filmer från Italien. Jag förälskade mig som sagt i Toscana redan då i skolan, men jag föll ännu mera pladask för detta magiska landskap när jag såg filmen: Under Toscanas Sol med Diane Lane. Har ni inte sett den ännu så se till att göra det. En härlig, mysig, rolig romantisk komedi.
Sedan så skall vi bara inte tala om hur förälskad jag blev i tanken att resa till Italien när boken och filmen Eat, pray Love med Julia Roberts kom.
Jag ville på en gång sätta mig på första bästa plan till Italien och bara njuta av detta land. Jag ville på en gång göra denna resa, följa Liz Gilbert ( författaren till denna underbar bok ) fotspår. Göra exakt det hon gör. Äta och njuta precis så som hon gjorde. Uppleva det vackra och historiska land precis så som hon gjorde.
Men ännu har jag inte kommit dit, men jag lovar er. Denna resa skall jag göra en vacker dag. Ensam eller tillsammans med någon som jag älskar djupt och vill uppleva detta med. En väninna eller en kärlek vem vet. Men en dag skall jag vakna upp i Toscana.


Vem vill inte vakna upp till det här? Åh, jag bara ryser av välbehag när jag ser dessa bilder. ( Bilderna är lånade från www.pinterest.se )
UNESCO har dessutom utsett  sex stycken av Toscanas orter till världsarv, för att nämna två: Florens och Siena.
Florens stad är en av de populäraste orterna i Toscana,  hit kommer ca 10 miljoner besökare per år. För att framför allt uppleva konst, historia, och arkitektur. De mest sevärda och besökta platserna är torget Piazza del Duomo, Palazzo Medici och konstmuseet Uffiizierna.

 Palazzo Medici.

Katarina av Medici.
Har ni sett TV-serien Reign som går att streama på Netflix? 
I denna serie möter vi Katarina av Medici. Har ni inte sett den, så gör det. Den är bra.
Tycker i alla fall jag. Många kända ansikten finns med i denna serie. Katarina av Medici växte upp i Palazzo Medici och eftersom jag finner denna kvinna väldigt intressant så skulle det vara en underbar upplevelse att se detta Palazzo!

Pisa. Vem vill inte åka till Pisa för att få se det Lutande tornet av Pisa? Det är väl ett måste kan jag tycka när man åker till Italien. Ett måste på min lista i alla fall. 


Lutande tornet i Pisa är domkyrkans fristående klocktorn i just staden Pisa, som ligger i nordvästra Italien, i regionen Toscana. Det cirka 55 meter höga tornet är mest känt för att det lutar oroväckande. Det började byggas 1173 och färdigställdes 1372. Den högsta biten av tornet byggdes därför färdigt i en någon annan vinkel, i ett försök att lindra problemet.  Tornet lutar med 5 grader från centrumlinjen på grund av att marken är mycket vattenrik och lerig. På grund av olycksrisk så stängdes tornet den 7:e januari 1990 och öppnades igen 16:e juni 2001 efter ett omfattande restaureringsarbeten.
Årligen besöker flera miljoner människor tornet och går de 296 trappstegen upp till toppen.

Den pittoreska byn Lucca finner du i Toscanas norra del, inte långt från kusten. Hit kommer man bland annat om man vill uppleva arkitektur från renässansen eller lära sig om stadens medeltida historia. Det råder en avkopplande atmosfär i Lucca. En av de mest uppskattade sevärdheterna i staden är dess stadsmur från 15.00-talet , som nästan är helt intakt.

The Guinigi Tower.

Denna underbara och vackra bro skulle jag också vilja besöka, bara för att den är så ovanlig!

Ponte della Maddalena 
 Denna resa vill jag verkligen göra innan jag blir för gammal. För min mardröm är att inte göra det jag vill göra här i livet för att sedan sitta och ångra mig på ålderns höst för att jag inte levde livet, för att jag inte upptäckte världen. Att jag inte tog mer vara på livet.
Vem hänger på?


Källor: Google, Wikipedia mm.
Bildkällor: Pintersest

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar