fredag 22 november 2019

Stories_of_Amie: Om julen: Fyra måsten varje jul...

 Nummer 1: Tomten här på bilden ovanför måste alltid sitta under julgranen varje jul. 
Annars är det inte jul, inte för mig i alla fall. Denna finfula tomte satte mamma alltid under granen när jag var liten och bodde hemma. Och varje jul satt jag alltid och tittade på honom och tänkte: Han måste flytta hem till mig sen...
Jag bara älskade denna tomte, kunde leka med honom, kunde sitta i soffan och gosa med honom. Borstade försiktigt hans skägg och sedan när jag hade lärt mig att göra flätor så kunde jag sitta och fläta hans skägg. Ett riktigt kärt barndomsminne. 
Och nu sitter han under vår julgran varje jul, han sitter där med sin intryckta näsa och det gråvita skägget och ler så där finurligt som bara han kan. 
Den första julen med min son så flyttade han hem till mig! Det var julen 2007 och en dag så flyttar han förmodligen/förhoppningsvis hem till Isaac och sitter under hans julgran och gör honom lika nostalgisk varje gång han ser den och minns hans gamla barndomsjular.
Så tomten är ett måste varje jul.
 Ett måste nummer två är denna stickade jultomte.  Det enda jag har kvar av min biologiska pappa. Denna tomte stod alltid i bokhyllan hemma hos oss när jag var barn. Jag har alltid älskat den för att jag tyckte den var så rolig. För lyfter man på tomteluvan så finner man en glasflaska där i. En flaskgömma om man så vill. Den är ful som stryk, men ändå lite charmig.
Den flyttade med mig när jag flyttade hemifrån, vet inte varför egentligen men den tillhörde "pappa" en gång i tiden så nu tillhör den mig. Jag plockar fram den ganska ofta, inte alla jular men för dem mesta.  Så egentligen är den väl inget måste varje jul, men jag klämmer och känner på den varje jul när jag kollar igenom jullådorna.  Men för Isaacs skull ( min son ) så skall jag nog se till att den kommer fram varje jul, för att påminna honom om hans morfar. Även om han inte kände honom eller någonsin träffade honom. Men ändå.
 Måste nummer 3! Julblommor. Ett måste varje jul är julblommor. Ingen jul utan hyacinter, julstjärnor eller amaryllis. Dofterna, färgerna och skönheten. Japp, ett julhem blir inte ett julhem utan blommorna. Ju fler desto bättre.
Fjärde och sista måstet vid jul är ljus! Samma gäller ljus som blommorna. Ingen jul utan ljus.
Ljus sprider värme och ljus- lyser upp i mörkret, skingrar skuggor.
Ju fler ljus desto bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar