torsdag 19 mars 2020

Tacksamhet!


Jag vill med detta meddelande hylla och visa min tacksamhet mot samhällets alla Räddande Änglar!
Våra Sjuksköterskor och undersköterskor!
Vad vore vårat samhälle utan dem? Just nu och för alltid! Tyvärr så är denna en yrkesgrupp man ofta glömmer bort och inte ser. Man tar dem för givna.
Man ser dem inte, man ser inte människan bakom denna yrkesroll! Man ser bara en person man kan gnälla på och kanske vara otrevlig emot bara för att man känner sig orättvis behandlad.
Över allt så uppmärksammas dessa Räddande Änglar idag. Man ser dem i dag, bättre sent än aldrig. Vi hyllar dem idag genom att gå ut på balkongerna vid 20.00 tiden varje kväll och applåderar dem, hyllar dem och stöttar dem i deras arbete.
Man hyllar dem med fina inlägg på bland annat Facebook, man tackar för deras arbete just nu.
Politikerna uppskattar deras arbete, hyllar dem för deras goda insatser, för deras brinnande hjärtan för vården, för deras arbete dem utför just nu.
Men sen då? Politikerna är ju annars alltid dem första att glömma denna yrkeskategori i deras  budgetar.  De är alltid dem som blundar som först blundar och inte ser deras insatser alla dem andra dagarna, skär ned på personalen inom sjukvården, höjer inte deras löner, ger dem sämre arbetsförhållanden - mindre lön men dubbelt så mycket arbete.
Detta kallar jag hyckleri!
Vad vore sjukvården utan dessa Änglar? Ingenting. Sjukvården skulle gå under om de inte fanns.
Åk bara inte till akuten en vanlig onsdag kväll eller en tidig lördag morgon ( ja inte nu kanske - nu skall vi undvika sjukhusen så gott vi bara kan för att underlätta deras arbete med dem som är riktigt sjuka och behöver vård - så åk inte in dit bara med en enkel förkylning) så skall du få se hur mycket dessa sjuksköterskor får springa! De är över allt och ingenstans. Blodprover tas på löpande band, EKG apparater som kopplas igång, sår som skall läggas om - ja gud vet allt vad dem får göra och vad dem får se. Visst sitter man och väntar på akuten timme efter timme så blir man bara less och skäller på dem för att man inte blir omhändertagen. Men börjar man kolla vad dem egentligen gör så skulle man inte klaga på dem.

Så vad händer efter denna pandemi? Kommer våra politiker gå tillbaka och börja skära ned på sjukvården igen?  Eller kommer dem se över budgeten och skänka mera pengar till sjukvården? För det finns ingen människa här på jorden som aldrig kommer behöva sjukvård. Våra politiker är inte odödliga, även om de kanske tror det i bland. Men även dem kommer att behöva sjukvård en dag. Och hur skulle dem känna om det inte fanns någon där för att hjälpa dem? En trygg och hjälpande hand? Som lyssnar och lugnar?
Så snälla politiker, lyssna och se dessa vardags hjältar, som just nu vänder ut och in på sig själv för att hjälpa till. För att rädda liv.
Detta är deras vardag, att finna lösningar, att hjälpa andra, det är deras kall här i livet. Därför behöver vi öppna våra ögon och se dessa Änglar för vad dem är och behandla dem bättre! Och se deras kamp och hjälpa dem att synas.
Inte bara idag, utan 7 dagar i veckan, 365 dagar om året. Utan våra sjuksköterskor skulle vårat samhälle falla!

Jag vill med detta inlägg visa dessa Änglar min tacksamhet! Just nu behöver inte jag er hjälp men en vacker dag behöver jag er hjälp och då vill jag att ni finns där för mig, just därför finns jag här för er just nu och visar er min tacksamhet på detta vis.

Tusen tack för ert arbete!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar